vineri, 27 mai 2011

POSTARI CARE TREZESC AMINTIRI!!!


Amintiri trezite , de GALBENA LAMAIE!




Postand pe internet articolele despre galbena lamaie,m-a dus gandul la copilarie,la vacantele petrecute la bunici.Casa bunicilor era cea care transforma vacantele de iarna si cea de vara in adevarata bucurie.Si pentru ca iarna pe acea vreme era iarna,cu frig si nelipsita zapada ,saniusul si patinajul faceau parte din programul zilnic.Doar lasarea serii ne putea determina sa ne refugiem in casa.Bunica dupa ce ne schimbam de hainele inghetate,ne aseza in jurul mesei unde inainte de toate ne astepta o ceasca aburinda de ceai de lamaie,ceaiul despre care, spunea bunica  ca tine raceala dincolo de usa casei.Sunt sigura ca avea dreptate,ani de zile raceala nu s-a lipit de noi si asta poate si din cauza ca mama a preluat obiceiul si intelepciunea bunicii asa ca iarna intreaga la noi in casa s-a baut si se bea si astazi ceai de lamaie.
Dar  bunica mea iubea ceaiul de lamaie nu doar iarna,pe timpul caldurilor toride de vara ,in loc de apa rece de la racitor(pe vremea acea nu erau frigidere ci niste lazi,cu pereti dublii captusite cu tabla ,si in spatiul dintre pereti se punea gheata,adusa de la ghetarie,blocuri de gheata care se marunteau si care complecta de cate ori era nevoie)tot ceaiul de lamiae era pe locul 1.Va intrebati poate,de unde atatea lamai acum 55 de ani?DIN PROPRIA CAMERA A BUNICILOR!Nu stiu de unde a procurat un copacel de lamai altoit ,dar stiu ca ani multi a fost sursa ceaiului de lamaie.Era singura planta decorativa si productiva tot o data,dar care e un adevarat miracol,pe copacel gaseai mereu,flori,fructe de curand legate,lamai verzi si lamai galbene,coapte, gata de cules.Dupa ce bunica nu a mai fost printre noi,a pierit si lamaiul,cei ramasi in durerea lor au uitat sa il ingrijeasca si sa il ude.(sau cine stie poate ca s-a ofilit de dorul bunicii).Ani de-a randul am cautat un parfum pentru interiorul casei mele ,parfumul din casa bunicilor,natural,delicat,o aroma deosebita care mi se impregnase in memorie si pe care cu toate incercarile si cautarile mele nu-l mai gaseam.Mi-am spus mereu ca era un secret tinut bine ferecat si ca nu voi mai putea sa-l regasesc veci!Acum 2 ani am gasit la o florarie un ghiveci mare cu un copacel de lamai pe rod .M-au tentat aducerile aminte,nostalgia anilor copilariei si dorul de cei ce nu mai erau decat in amintire.L-am cumparat si l-am instalat in dormitor,am plecat apoi de acasa,am lipsit cateva ore si surpriza!Cand am deschis usa camerei in care instalasem lamaiul,m-am trezit invaluita de parfumul acela din casa bunicilor, dupa care am tanjit atatia ani.Descoperisem marele secret ,parfumul degajat de copacelul de lamai.Acum am camera parfumata natural tot timpul anului,am lamai proaspete si sanatoase,am bucuria de a mirosi si la mine in casa ca si in casa bunicilor mei,si sa stiti ca nici un parfum de incapere nu miroase asa de frumos.Bunica ne spunea tot timpul ca lucrurile bune trec de la o generatie la alta si asa se pastreaza in timp.Asa am ajuns sa pretuiesc lucrurile din strabuni,leacuri din vechime,retete traditionale,retetele si tratamentele naturiste in care daca ai incredere si rabdare te si vindeca.Buna mea bunica, credea cu tarie ca DUMNEZEU a lasat o planta pentru fiecare boala,trebuie sa stii doar care e acea planta si cum sa o folosesti cand ai nevoie de ea..
Crezul ei a devenit si crezul meu, si incerc sa il transmit mai departe.
 Tot ce am citit pana acum imi intareste convingerea ca folosind frecvent lamaia,ca suc,ceai,mancata ca atare langa o bucata de friptura sau peste,acrind cu zeama de lamaie salatele,nu faci altceva decat sa tii doctorul departe de tine,si sa te bucuri de o sanatate de invidiat!
LAMAIA




-ANTIOXIDANT PUTERNIC
-ANTITUMORAL
-ANTISEPTIC
-ANTIINFLAMATOR
-TONIFIANT
-REGENERATOR
Pentru toate aceste calitati merita sa ii dati loc de frunte in alimentatia voastra zilnica.
Am sa va dau reteta ceaiului de lamaie,reteta bunicii mele in 2 variante.

1.Se pune la fiert 1 litru apa,se spala si se taie felii suptiri 1 lamaie,cand apa clocoteste ,se adauga feliile de lamiae se acopera vasul cu un capac si se ia de pe foc.Dupa 10 minute se pune in cani si se adauga 1-2 lingurite de miere(la cana).Se bea cat mai cald cu sorbituri mici.




2.se pune la fiert 1 litru de apa,se stoarce lamaia,coaja se taie marunt si se pune in apa la fiert,cand da primul clocot se ia de pe foc,se lasa vasul acoperit  10 minute se, toarna peste zeama stoarsa de lamiae ,se adauga 1-2 lingurite de miere(la o cana) si se bea cald.

IARNA se pot adauga 2 cuisoare,sau o bucatica de scortisoara

VARA,1 crenguta de zmeura,sau de tei…pentru a ii diversifica aroma.

Am mai gasit la un momentde cumpana,cand mama mea se inbolnavise de hepatita epidemica o reteta notata in caietul bunicii si la care am apelat in zilele de convalescenta ale mamei.Avea ca indicatii tratarea dischineziei biliare,hepatita,ficat gras,bila lenesa si trebuie tinuta cel putin 14 zile.I-am facut mamei zilnic acest ceai timp de 2 saptamani ,
dupa care am continuat cu traditionalul ceai de lamiae.La controlul programat la 1 luna de la externarea din clinica medicii au ramas mirati de rezultatul probelor hepatice-erau nesperat de bune.
Iata retetade ceai pentru cei ce sufera de afectiuni hepatice!
-SE SPALA BINE CU APA CALDA 1 LAMAIE
-SE STOARCE ZEAMA
-SE TAIE COAJA RAMASA IN BUCATI
-SE PUN LA FIERT 3 CESTI DE APA CU COJILE DE LAMAIE LA FOC MIC PANA LICHIDUL SCADE LA 1 CEASCA.
-SE STRECOARA,SE ADAUGA ZEAMA DE LAMAIE SI 2 LINGURITE DE MIERE POLIFLORA
-SE BEA CU INGHITITURI MICI DIMINEATA PE STOMACUL GOL.
MICUL DEJUN SE IA DUPA APROXIMATIV 1 ORA.

Stiu ca iarna toata lumea bea ceaiuri,dar daca vreti o noutate incercati vara pe canicula sa beti ceai cald ,nu sucuri sau apa minerala de la frigider si nu veti mai transpira de loc,de asemenea  acea senzatie de sete continua dispare.
Daca nu vreti sa incercati ceaiul de lamaie,puteti experimenta orice alt ceai care va place,in loc de bauturi reci pe timp de canicula!
Va-ti intrebat vreodata de ce bautura traditionala in tarile CALDE e ceaiul !(CALD)
Daca nu stiti si  vreti un raspuns pe incercate, faceti proba.

Ps.cum imi ingrijesc eu copacelul de lamai!
L-am asezat in apropiere de geam,dar nu de geamul pe care aerisesc camera.
La distanta apreciabila de televizor
Iarna il ud o data pe saptamana
Vara de 3 ori pe saptamana cu apa la temperature camerei
O data pe saptamana ii pulverizez frunzele cu apa si nu uit sa ii multumesc de fiecare data cand culeg lamai coapte de pe el!




din amintiri personale-retetele bunicii mele!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu